دانشگاه صنعتی اراک - Arak University of Technology - رونمایی ازاولین دوچرخه هیبریدی دانشگاه صنعتی اراک
پرینت

رونمایی ازاولین دوچرخه هیبریدی دانشگاه صنعتی اراک

 

در راستای حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین و پژوهش محور پژوهشکده دانشکده برق دانشگاه با مدیریت دکتر حسن مقبلی عضو هیأت علمی دانشگاه اقدام به طراحی تا ساخت اولین دوچرخه هیبریدی دانشگاه نمودند.

با حضور ریاست محترم بنیاد نخبگان استان  جناب دکتر دیلمی و دکتریوسفی راد معاونت محترم اداری و مالی و جناب دکتر مرادی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه در مراسم رونمایی از این محصول پژوهشی دکتر مقبلی ضمن تشکر از همراهی دانشجویان گرامی که این پروژه را به انجام رساندند، آنرا نتیجه همدلی و همراهی این تیم دانستند.

ایشان اضافه نمودندمطالعه، بررسی و شبیه‌سازی‌ های اولیه در زمینه خودروهای هیبریدی پس از تشکیل هسته ی اولیه با همکاری دانشجویان برق دانشکده  آغازوگروه دوچرخه هیبریدی در خردادماه سال 1394 توسط آقایان ناصر رضایی و ابوالفضل میراشرفی دانشجویان کارشناسی شروع و تا بهمن ماه سال 1394 محاسبات، طراحی‌ها و شبیه‌ سازی‌های اولیه به اتمام رسید و سرانجام در شهریورماه سال 1395پس از15 ماه پروژه طراحی و ساخت دوچرخه هیبریدی به اتمام رسید .

دوچرخه هیبریدی در ابعاد استاندارد یک دوچرخه معمولی سایز 26 با جنسی از آلیاژ آلومینیوم با وزن5/14 کیلوگرم که با در نظر گرفتن دستگاه‌های جانبی وزن آن در حدود 29 کیلوگرم می‌گردد. موتور الکتریکی آن از نوع BLDCیا موتور جریان مستقیم بدون جاروبک است که در درون چرخ عقب جای گرفته است .

 باتری مورد استفاده در این دوچرخه از جنس لیتیوم فسفات است که دارای ظرفیت معادل 450 وات ‌ساعت است که می‌تواند 36 ولت را با جریان 13 آمپر تغذیه نماید. شارژ این باتری توسط برق شهر انجام می‌شود که با شارژر موجود در حدود 6تا8  ساعت زمان لازم دارد تا بصورت کامل شارژ شود. البته به کمک روش های Fast Charger این زمان می‌تواند به حدود 5/1 ساعت کاهش می یابد. از ویژگی های این دوچرخه قرار گیری دستگاه‌های محافظتی، کنترلی و مرکزی در درون باتری پک و موتور است. سیستم مدیریت باتری (Battery Management System)BMSو PCM(Protected Circuit Management)
نیزبه همراه باتری پک (Battery Pack)در بین فریم اصلی مثلث شکل بدنه قرار میگرد.

سرعت این دوچرخه با احتساب وزن راکب ( 100 کیلوگرم ) می تواند به 52 کیلومتر بر ساعت برسد و با یک‌بار شارژ کامل، باتری‌ها می‌تواند مسافتی در حدود 40 کیلومتر را طی می نماید.

از ویژگی های دیگر این دوچرخه می‌توان به سیستم تثبیت سرعت یا همان کروز کنترل (Cruise Control)و یا سیستم کنترل مرکزی برای تعیین سطح توان موردنیاز راکب در حین رکاب زدن اشاره نمود. این دوچرخه قابلیت سیستم هشدار لرزشی هنگام وقوع خطا برای تشخیص خطا، و سیستم روشنایی برای افزایش دید در شب را دارد.

با توجه به صرفه جویی در مصرف انرژی این دوچرخه قابلیت بازیافت انرژی از ترمز و رکاب زدن را نیز داراست که موجب افزایش مسافت پیمایش در یک‌بار شارژ کامل باتری‌ها می باشد.

نوشته شده توسط روابط عمومیارسال شده در: اخبار جاری دانشگاه

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی

تمامی حقوق این سایت متعلق به دانشگاه صنعتی اراک است.
اراک ، خیابان دانشگاه ، دانشگاه صنعتی اراک / کدپستی : 38181-41167 / صندوق پستی : 38135-1177